Thursday, November 25, 2010

bosan bole cepat mati?

salam..

yeah, bosan? kenapa pulak tetibe citer pasal bosan atau dalam bahasa inggerisnye boring atau dalam bahasa sepanyolnye abburido atau dalam bahasa italiannye annoiato atau dalam bahasa filipina nye nainis atau (ko da takde keje lain ke men-translate-kan perkataan bosan, trah??) hehe. act, nak share article pasal bosan. aku mengaku aku mmg tengah bosan. sebab tu la aku pegi tukar header ngan lagu dalam blog nie.

bye bye header lame..

hye hye header baru..

edit.

see. aku tetibe jadi kreatif kalu da takde keje.

here the article ~ sumber dapat dari novel 'akukah cinderella itu?'

London - mungkin terlalu berlebihan apabila disebut yang perasaan bosan mempercepatkan kematian. namun, perkara itu benar-benar terjadi dan sekumpulan pengkaji serta saintis sudah membuktikannya. menurut pengkaji, seseorang yang dilanda rasa bosan akan lebih cepat mengalami kematian akibat penyakit jantung dan strok. berdasarkan hasil kajian yang dilakukan oleh pengkaij dari University College London, orang yang sering mengeluh bosan memiliki risiko meninggal dunia akibat penyakit jantung dan stok dua kali lebih besar berbanding orang yang jarang bosan.
lebih daripda 7000 peserta berusia 35-55 tahun menyertai kajian ini. para peserta itu diperhatikan kehidupannya selama 25 tahun. hasilnya menunjukkan peserta yang sering rasa bosan selama hidupnya, diketahui 40% lebih banyak meninggal dunia pada akhir kajian itu. sementara itu, pesrta yang jarang rasa bosan ataupun dapat mengatasi rasa bosannya dengan baik dapat bertahan hingga kajian itu berakhir. hasil kajian ini didedahkan dalam The International Journal of Epidermiolog ini juga menunjukkan yang wanita dua kali lebih cepat merasa bosan berbanding lelaki. pegawai yang masih muda dan pekerja bawahan pun diketogorikan sebagai golongan yang paling mudah mengalami bosan. 

itu je yang aku dapat kongsi. tetibe rasa yang lepas nie taknak mengeluh bosan lagi! huh! lepas nie kalu bosan kene banyak banyak wat keje yang berfaedah. nie pon salah satu keje yang aku wat kalu da terrrlampau bosan.

jgn tiru ape yang aku buat nie. conteng2 tangan pulak.. tak baik..
kalu abah taw la,, abis aku kena marah! haha.




purple note: syura, tyrah, pu3, aen nanti kiter study group lagi ye.. pluto dcrew yang lain, lepas nie kalu ade study group datang la. tak best sangat la kalu x ramai! (nie nak study group ke, nak study gossiping??) haha. tadi sekejap je study, lepas tu heboh main gitar.dah, dah, saya nak pegi mandi lah! ;p



6 comments:

Jeely jelly said...

ooo..yeke ? huhu... skng nie ngh bosan.. nk menghepikan diri r.. haha

Syafiq Rosli said...

jangan2 masih byak benda yg perlu dilakukan di waktu usia muda

pu3khaleeda said...

hee~~ trah.. video nyanyian kite mndpt smbutan hangat lorh

nur athirah said...

jeely jelly: huhu. lepas nie kene buat aktiviti yang berfaedah untuk elak bosan :)

syafiq rosli: kalu macam tu, yang la mengeluh bosan :)

pu3: yeke. kat fesbook? ahaks! segan kood! lepas nie, bole buat lagi~~~~

Mohd Asyraf said...

rajen melukis dan menilis nampknyer..nice..n creative....gud3..keep it up.. ^_^....yeke bosan cepat mati...ehehe..xpe2..pasnie kita g enjoy puas2... =)

nur athirah said...

infinity cinta: rajen melukis? creative? haha. nie sume sbb bosan. kalu x, takde la rajen or creative pon. ;p